Формування у дитини позитивного ставлення до
навчання
Інтерес до навчання може з'явитися у дитини лише, якщо з першого
дня дорослі створять умови для формування у неї прагнення пізнавати, а також
почуття обов'язку, відповідальності тощо. Важливе значення у
формуванні у дітей цінностей і мотивів мають запитання дорослих. Діти легко
переймаються їхнім емоційним ставленням до речей і явищ. Якщо дитина побачить,
що тато, такий сильний і розумний, цікавиться й розпитує, що писали в класі, тоді
й сама повірить: навчання — це справді дуже важливе й необхідне заняття, й
ніколи не нудьгуватиме на уроках. Якщо ж одразу після
повернення малюка зі школи бабуся насамперед запитує: «Чим вас сьогодні
годували?», дитина, не бажаючи того, поставить навчання на друге місце.
Коли батьки маленького учня запитують: «Ти відповідав сьогодні?»;
«Які оцінки одержав?»; «Тебе похвалила вчителька?», то у дитини, відповідно,
формується інтерес до оцінки, похвали, а не до навчальної праці. З такою
мотивацією перші невдачі у неї викличуть негативне ставлення до школи, оскільки
школа не змогла задовольнити її амбіцій. Отже, першими і найголовнішими
запитаннями батьків, які хочуть сформувати у дитини інтерес до навчання, мають
бути: «Що ви сьогодні вчили на уроках?»; «Що ти нового дізнався?»; «Щонайбільше
сподобалося?»; «А що виявилося складним?» тощо. Такі бесіди поставлять на перше
місце навчальну діяльність як найважливішу в школі. Як
відомо, ключем до будь-якого виду навчання є читання. Що ж робити у разі, коли
дитина не хоче читати? Жоден учень не зможе залюбки робити те, що завдає йому
неприємностей. Саме тому невдоволення батьків, невтішні порівняння з іншими
дітьми, відчуття провини часто є причинами, які викликають у першокласників
відразу до читання. Якщо запитати у дітей, які не люблять читати, чи добре вони
читають, то відповіді будуть однотипними: «Так собі»; «Не дуже добре»;
«Повільно»; «Часто помиляюся»; «Погано». Але часто дорослі самі спричиняють у
маленьких школярів небажання читати. Іноді складається враження, що дитину
тільки для того і вмовляють почитати, щоб був привід висловити невдоволення:
«Ну що ти мимриш?»; «Ти що, заснув?» Не дивно, що наступного разу змусити її
«сісти почитати» стає ще важче. Що робити, аби у дитини не
виникла відраза до читання? З цього приводу можна дати батькам кілька
найпростіших порад.
•
Не сварити за погане читання, а навпаки, захоплюватися ним, хвалити
малюка за те, що сьогодні він прочитав краще, ніж учора.Просити малюка читати
щодня не тому, що він погано це робить, а тому, що вам дуже приємно його
слухати, що, мовляв, у вас краще виходить приготування вечері, коли він читає
вам на кухні.
•
Під час читання корисно зупинити дитину, висловити свої враження від
прочитаного. Цим ви вносите у процес читання емоційно привабливий момент
діалогу, допомагаєте зрозуміти текст і водночас даєте дитині можливість
відпочити.
•
Не слід забувати, що дітям (особливо шестирічним) читати ще важко, і
тому недоцільно змушувати читати одразу весь текст.
•
Якщо дитина не хоче читати, то не потрібно змушувати її робити це більш,
ніж п'ять хвилин поспіль. Краще поділити завдання на невеличкі частини, між
якими давати можливість відпочити. У такому разі дитина не перевантажується
домашнім завданням і має можливість виконати його досконало та якісно.
•
Усі перелічені прийоми рекомендується використовувати з перших днів
навчання, адже виправляти негативне ставлення дитини до школи, яке вже
склалося, значно важче, ніж сформувати позитивне.
Рекомендації
батькам гіперактивних дітей
. У
своїх відносинах із дитиною дотримуйтеся «позитивної моделі». Хваліть її в
кожному випадку ,коли вона цього заслужила ,підкреслюйте успіхи. Це допоможе
зміцнити в дитини впевненість у власних силах.
- Уникайте повторень слів «ні» і «не можна».
- Говоріть стримано, спокійно і м’яко.
- Давайте дитині тільки одне завдання на певний відрізок часу ,щоб вона могла його завершити.
- Для підкріплення усних інструкцій використовуйте зорову стимуляцію.
- Заохочуйте дитину до всіх видів діяльності ,що вимагають концентрації уваги.
- Підтримуйте вдома чіткий розпорядок дня . Час прийму їжі ,виконання домашніх завдань і сну повинний відповідати цьому розпорядкові.
- Уникайте по можливості скупчень людей. Перебування у великих магазинах, на ринках, у ресторанах тощо чинить на дитину надмірно стимулюючий вплив.
- Під час ігор обмежуйте дитину тільки одним партнером. Уникайте неспокійних, гучних приятелів. Оберігайте дитину від стомлення, оскільки воно призводить до зниження самоконтролю і наростання, гіперактивності. Давайте дитині можливість витрачати надлишкову енергію. Корисна щоденна фізична активність на свіжому повітрі: тривалі прогулянки, біг, спортивні заняття.
- Уникайте повторень слів «ні» і «не можна».
- Говоріть стримано, спокійно і м’яко.
- Давайте дитині тільки одне завдання на певний відрізок часу ,щоб вона могла його завершити.
- Для підкріплення усних інструкцій використовуйте зорову стимуляцію.
- Заохочуйте дитину до всіх видів діяльності ,що вимагають концентрації уваги.
- Підтримуйте вдома чіткий розпорядок дня . Час прийму їжі ,виконання домашніх завдань і сну повинний відповідати цьому розпорядкові.
- Уникайте по можливості скупчень людей. Перебування у великих магазинах, на ринках, у ресторанах тощо чинить на дитину надмірно стимулюючий вплив.
- Під час ігор обмежуйте дитину тільки одним партнером. Уникайте неспокійних, гучних приятелів. Оберігайте дитину від стомлення, оскільки воно призводить до зниження самоконтролю і наростання, гіперактивності. Давайте дитині можливість витрачати надлишкову енергію. Корисна щоденна фізична активність на свіжому повітрі: тривалі прогулянки, біг, спортивні заняття.
Рекомендації
батькам по корекції тривожності дітей
-
Постійно підбадьорювати, заохочувати демонструвати впевненість у
їхньому успіху, у їхніх можливостях;
-
Виховувати правильне ставлення до результатів своєї діяльності, уміння
правильно оцінити їх, опосередковано ставитися до власних успіхів,
невдач, не боятися помилок, використовувати їх для розвитку діяльності; -
Формувати правильне ставлення до результатів діяльності інших дітей; -
Розвивати орієнтацію на спосіб діяльності;
-
Розширювати і збагачувати навички спілкування з дорослими й однолітками,
розвивати адекватне ставлення до оцінок і думок інших людей;
-
Щоб перебороти скутість, потрібно допомагати дитині розслаблюватися, знімати
напругу за допомогою рухливих ігор, музики, спортивних вправ; допоможе
інсценізація етюдів на пряв сміливості, рішучості, що потребує від дитини
психоемоційного ототожнення себе з персонажем;ігри,що виражають тривожність
занепокоєння учасників, дають змогу емоційно відкинути пригніченість і страх,
оцінити їх як характеристики ігрових персонажів, а не даної дитини, і
на основі психологічного «розототожнення» з носі є гнітючих переживань
позбутися власних страхів.
-
Не сваріть дитину за те,що вона посміла гніватися на вас. Навпаки, поставтеся
до неї, до її обурення з розумінням і повагою: допоможіть їй усвідомити і
сформулювати свої претензії до вас.
-
Тільки тоді, коли емоції згаснуть, розкажіть дитині про те, як ви переживали,
коли вона виявляла свій гнів. Знайдіть разом із нею владу форму висловлювання
претензій.
-
Поспостерігайте за собою. Дуже часто ми самі виховуємо своє роздратування,
терпимо його доти, доки воно не вибухне, як вулкан, яким уже не можна керувати.
Набагато легше й корисніше вчасно помітити своє незадоволення і проявити його
так, щоб не принизити дитину, не звинуватити, а просто виявити своє
незадоволення.
Кілька
порад батькам із формування
в
дітей адекватної самооцінки
·
Не оберігайте дитину від повсякденних справ,не прагніть вирішувати за неї всі
проблеми, але і не перевантажуйте її тим, що їй непосильно. Нехай дитина
виконує доступні їй завдання і одержує задоволення від зробленого.
· Не перехвалюйте дитини, але ї не забувайте заохочувати її, коли вона цього заслуговує.
· Заохочуйте в дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань, але також покажіть, що інші можуть бути краще її.
· Не забувайте заохочувати інших у присутності дитини. підкресліть достоїнства іншого і покажіть, що ваша дитина також може досягти цього.
· Показуйте своїм прикладом адекватність ставлення до успіхів і невдач. Оцінюйте у голос свої можливості й результати справи.
· Не порівнюйте дитини з іншими дітьми. Порівнюйте її із самою собою (тією, якою вона була вчора чи, можливо, буде завтра).
· Не перехвалюйте дитини, але ї не забувайте заохочувати її, коли вона цього заслуговує.
· Заохочуйте в дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань, але також покажіть, що інші можуть бути краще її.
· Не забувайте заохочувати інших у присутності дитини. підкресліть достоїнства іншого і покажіть, що ваша дитина також може досягти цього.
· Показуйте своїм прикладом адекватність ставлення до успіхів і невдач. Оцінюйте у голос свої можливості й результати справи.
· Не порівнюйте дитини з іншими дітьми. Порівнюйте її із самою собою (тією, якою вона була вчора чи, можливо, буде завтра).
Особливості
стилю поведінки із сором’язливими дітьми:
·
Розширюйте коло знайомих своєї дитини, частіше запрошуйте до себе
друзів, беріть дитину в гості до знайомих людей.
· Не варто постійно турбуватися про дитину, прагнути оберігати її від небезпек, в основному придуманих вами, не намагайтеся самі зробити все за дитину, запобігти новим ускладненням, дайте їй певну міру волі і відкритих дій.
· Постійно зміцнюйте в дитині впевненість у собі, у власних силах.
· Залучайте дитину до виконання різних доручень, зв’язаних із спілкуванням, створюйте ситуації, в яких сором’язливій дитині довелося б вступити в контакт з «чужим» дорослим. Наприклад: «Треба довідатися, про що ця цікава з чудовими картинками. Давайте запитаємо в бібліотекаря і попросимо дати її нам подивитися». Звичайно в такій ситуації «вимушеного спілкування дитина спочатку на стільки, що вітається тільки пошепки, відводячи очі, і не відриваючись від руки матері. Зате , ідучи, прощається голосно й чітко, іноді навіть посміхається.
· Не варто постійно турбуватися про дитину, прагнути оберігати її від небезпек, в основному придуманих вами, не намагайтеся самі зробити все за дитину, запобігти новим ускладненням, дайте їй певну міру волі і відкритих дій.
· Постійно зміцнюйте в дитині впевненість у собі, у власних силах.
· Залучайте дитину до виконання різних доручень, зв’язаних із спілкуванням, створюйте ситуації, в яких сором’язливій дитині довелося б вступити в контакт з «чужим» дорослим. Наприклад: «Треба довідатися, про що ця цікава з чудовими картинками. Давайте запитаємо в бібліотекаря і попросимо дати її нам подивитися». Звичайно в такій ситуації «вимушеного спілкування дитина спочатку на стільки, що вітається тільки пошепки, відводячи очі, і не відриваючись від руки матері. Зате , ідучи, прощається голосно й чітко, іноді навіть посміхається.
Кілька
порад батькам замкнутих дітей:
Розширюйте
коло спілкування вашої дитини, знайомте її з новими людьми.
· Підкреслюйте переваги і користь спілкування, розповідайте дитині, що нового й цікавого ви довідалися, а також, яке задоволення ви одержали, спілкуючись з тією чи іншою людиною.
· Прагніть самі стати для дитини прикладом людини, що ефективно спілкується.
· Підкреслюйте переваги і користь спілкування, розповідайте дитині, що нового й цікавого ви довідалися, а також, яке задоволення ви одержали, спілкуючись з тією чи іншою людиною.
· Прагніть самі стати для дитини прикладом людини, що ефективно спілкується.
Принципи
спілкування з агресивними дітьми:
Пам'ятайте,
що заборона й підвищення голосу – найнеефективніші способи подолання
агресивності. Тільки зрозумівши причини агресивності і знявши їх, ви можете
сподіватися, що агресивність дитини буде знижена.
· Дайте можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати її на інші об’єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася.
· Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву.
· Важливо, щоб дитина повсякчас почувала, що ви любите, цінуєте і приймаєте її. Не соромтеся зайвий раз її приголубити або пожаліти. Нехай вона бачить, що потрібна й важлива для вас.
· Дайте можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати її на інші об’єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася.
· Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву.
· Важливо, щоб дитина повсякчас почувала, що ви любите, цінуєте і приймаєте її. Не соромтеся зайвий раз її приголубити або пожаліти. Нехай вона бачить, що потрібна й важлива для вас.
Поради
батькам конфліктних дітей
Стримуйте
прагнення дитини провокувати сварки з іншими. Треба звертати увагу на
недоброзичливі погляди один на одного або бурмотіння собі під ніс. Звичайно, в
усіх батьків бувають моменти, коли ніколи й неможливо контролювати дітей.
І тоді найчастіше виникають «бурі».
· Не намагайтеся припинити сварку, обвинувативши іншу дитину в її виникненні і захищаючи свою. Намагайтеся об’єктивно розібратися в причинах її виникнення.
· Після конфлікту обговоріть з дитиною причини його виникнення, визначте неправильні дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте знайти інші способи виходу з конфліктної ситуації.
· Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати провокувати їх.
· Не намагайтеся припинити сварку, обвинувативши іншу дитину в її виникненні і захищаючи свою. Намагайтеся об’єктивно розібратися в причинах її виникнення.
· Після конфлікту обговоріть з дитиною причини його виникнення, визначте неправильні дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте знайти інші способи виходу з конфліктної ситуації.
· Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати провокувати їх.
Комментариев нет:
Отправить комментарий